Asukasinfo

24 H

ASUKASINFO

Löydät tietoa taloyhtiössä asumisesta. Tarkoitus on helpottaa asumista ja nopeuttaa tiedon saantia.

Löydät opastusta asiakapalvelusta – vakuutukseen. Kehitämme koko ajan oppaita ja otamme mielellään ehdotuksia vastaan.

Osakkaalla ja asukkaalla on käytössä myös verkkokauppa.

Tervetuloa tutustumaan mukavaan asumiseen.

ASIAKASPALVELU

Olemme asiakaspalvelun edelläkävijä, olemme panostaneet palvelunopeuteen.

  • Sähköpostiin vastaus prosentti on arvion mukaan 100%
    Sähköpostiosoite: info@ispk.fi
  • Puhelimeen vastaus prosentti on arvion mukaan 90%
    Puhelinnumero: 041 318 8519
  • Löydät meidät myös Facebookista: facebook

Postilaatikko löytyy:

Kajaani
– Toimiston edestä (Prisma Kajaani. Silmäaseman ja Prisman infon välissä)
– Parkkihallista (Prisman puolelta, välitunnelin ja hissin puoliväli)

Sotkamo
– Kainuuntie 17, 88600 Sotkamo (Leipomon puoleisen talonpäästä)

Toimistomme on avoinna:

Kajaani
Arkisin, Ma — Pe 8.00 – 16.00 (Asiakasparkkipaikka noin 1000 kpl)

Sotkamo

Arkisin, Ma — To 10.00 – 15.00 (Asiakasparkkipaikka torilla)

Lämpimästi tervetuloa palveltaviksi.

AUTOPAIKKA

Taloyhtiön vapaita autopaikkoja voit tiedustella toimistoistamme.

Yhtiön omistamista pylväspaikoista, katoksista ja talleista peritään pääsääntöisesti vuokraa ja niille pysäköinti ilman varausta on kiellettyä.

Autopaikkojen irtisanomisaika on 1 kuukausi.

Autopaikat vuokrataan varausjärjestyksessä. Mikäli kaikki paikat ovat varattuja, voit ilmoittautua jonotuslistalle.

Huoneiston myyntitilanteessa tai vuokralaisen vaihtuessa jo vuokrattu autopaikka ei siirry uudelle asukkaalle, vaan paikan saa jonotuslistalla seuraavana oleva.

Asuntovaunuja, peräkärryjä yms. ei yleensä saa säilyttää taloyhtiön pysäköintialueilla.

Sähköiskuvaaran takia on johto ehdottomasti irrotettava pistorasiakotelosta aina kun se ei ole kytkettynä autoon. Muista pitää myös pistorasiakotelo lukittuna.

AVAINTEN HALLINTA

Lisäavaimia asuntoon on mahdollista tilata taloyhtiön oman isännöitsijän kautta. Muistathan, että mikäli olet kadottanut avaimen, tulee siitä tehdä ilmoitus taloyhtiön isännöitsijälle viipymättä.

Isännöitsijä tekee avaintilauksen ja avaimen voi noutaa isännöitsijän ilmoittamasta lukkoliikkeestä noin viikon kuluessa. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi ja maksamaan avain sitä noutaessasi. Yksittäisen avaimen hinta on noin 25–40 euroa riippuen avaintyypistä. Koko lukoston uudelleensarjoitus maksaa noin 300–400 euroa. Vuokralaisena tarvitset valtakirjan osakkeenomistajalta avaimia noudettaessa.

Huomioithan, että vain osakkeenomistaja voi tehdä avaintilauksen.

Yhtiökokous päättää koko lukoston uusimisesta.

AVAINTILAUS

E-LASKU, SUORAMAKSU TAI PERINTEINEN PAPERI LOMAKE

E-laskun ja suoramaksu helpottavat vastikkeiden maksua ajallaan, kun kuukausittainen suoritus siirtyy automaattisesti taloyhtiön tilille.

Palveluiden käyttöönottamiseksi ota yhteyttä omaan pankkiisi.

E-lasku ja suoramaksu ovat sähköisessä muodossa olevia laskuja. E-lasku ja suoramaksu ovat pankkien yhdessä kehittämiä, joten ne ovat turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja.

E-LASKU

Tulee verkkopankkiisi, josta voit käydä tarkastamassa ja hyväksymässä laskun.

Voit saada taloyhtiön kuukausilaskut suoraan verkkopankkiisi. Kun maksat verkkopankissa taloyhtiön laskun, verkkopankki ehdottaa sinulle e-laskusopimuksen tekoa. Toinen vaihtehto on, että menet verkkopankin e-lasku-osioon ja etsit taloyhtiön nimellä tai y-tunnuksella.

E-laskusopimus on viitenumero / maksutilikohtainen. Jos esimerkiksi omistat samassa taloyhtiössä asunnon  ja autotallin, ja nämä laskutetaan eri viitenumeroilla, niin sinun tulee tehdä kaksi e-laskusopimusta.

SUORAMAKSU

Toimii samoin kuin aiemmin käytössä ollut suoraveloitus. Laskusta tulee paperiversio kotiin, josta laskun voi tarkistaa. Suoramaksu veloittuu automaattisesti tililtä eräpäivänä. Suoramaksupalvelu on tarkoitettu vain niille, joilla ei ole verkkopankkitunnuksia tai eivät käytä verkkopankkia aktiivisesti.

PERINTEINEN PAPERILOMAKE / PDF

Lähetetään osakkeenomistajalle, jossa on tarvittavat tiedot maksamista varten verkkopankissa tai pankissa.

Kuukausittainen paperi- tai pdf-lasku postietaan sinulle kerran vuodessa siihen laskutusosoitteeseen, jonka olet ilmoittanut isännöitsijätoimistoon.

HÄIRIÖILMOITUS

Joskus häiriöilmoituksen tekeminen on ainoa vaihtoehto naapurirauhan palauttamiseksi. Häiriötä aiheuttaneen naapurin kanssa kannattaa kuitenkin ensin yrittää keskustella asiasta, sillä on mahdollista, ettei hän ole ymmärtänyt aiheuttaneensa toiminnallaan taloyhtiön järjestyssääntöjä rikkovaa häiriötä.

Mikäli asukas havaitsee talossa sellaista häiriötä, mitä ei voida pitää normaalista asumisesta aiheutuvana ja mikä on taloyhtiön järjestyssääntöjen vastaista, tulee siitä tehdä ilmoitus isännöitsijätoimistoon.

Häiriöilmoitus tehdään aina kirjallisesti. Taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä eivät käsittele muita ilmoituksia. Ilmoituksessa tulee selvitä häiriön laatu, ajankohta ja mistä asunnosta häiriö on mahdollisesti lähtöisin. Häiriöilmoituksen tekijän nimeä ei paljasteta häiriön aiheuttajalle.

HÄIRIÖILMOITUS

ISÄNNÖITSIJÄNTODISTUS JA TALONKIRJAOTE

Isännöitsijäntodistusta tarvitset esim. asunnon myynnin yhteydessä tai pantatessasi osakkeesi pankkilainan vakuudeksi.

Todistus sisältää yleiset yhtiötiedot sekä huoneistokohtaiset tiedot (mm. osakkeenomistajat). Todistukseen merkitään myös mahdollisen lainaosuuden määrä sekä maksamattomat vastikkeet.

Isännöitsijätodistus on maksullinen, hinnat löytyvät tilaussivulta. Todistuksen voi tilata ainoastaan osakkeenomistaja tai hänen valtuuttamansa henkilö (esim. kiinteistövälittäjä).

Talonkirjaote on todistus asumisesta ja tarvitset sitä mm. hakiessasi asumistukea Kelalta. Otteen saamisen edellytyksenä on, että sinut on merkitty talonkirjaan.

TILAUS
TALONKIRJAOTE
ISÄNNÖITSIJÄTODISTUS

Tilausaika 2-3 arkipäivää. Myyjän tai välittäjän toimittama isännöitsijäntodistus, aina paperiversio (ei sähköpostilla).

JÄRJESTYSSÄÄNNÖT

Taloyhtiön järjestyssäännöt sisältävät määräyksiä mm. yhteisistä tiloista, piha-alueista, remontin tekemisestä ja hiljaisuusajoista.

Oman talosi järjestyssäännöt löytyvät yleensä ilmoitustaululta ja / tai ne on jaettu jokaiseen asuntoon.  Kaikissa taloissa ei ole omia järjestyssääntöjä lainkaan, tällöin noudatetaan järjestyslakia.

JÄRJESTYSLAKI

Järjestyslaki sisältää monia myös taloyhtiöön liittyviä määräyksiä. 

JÄTEHUOLTO

Kiinteistön jätesäiliöt on tarkoitettu ainoastaan tavallisille kotitalousjätteille. 

Huoneistoista tuleva jäte on lajiteltava jätekatoksessa oleviin astioihin. Jäteastioiden viereen ei saa jättää mitään.

Lajitteluohjeet jätekatokseen: Tästä

Öljyt, muuttojätteet, huonekalut, akut, joulukuuset yms. on vietävä kaatopaikalle.

Majasaaren jätekeskus

Mustantie 500, 87900 Kajaani
puh: 08 687 0157 , 044 710 0424
sp. majasaari@ekokymppi.fi

Elektroniikka on vietävä kierrätyskeskukseen.

KIERRÄTYSKESKUS

Kierrätyskeskus Entrinki
Syväojankatu 4
87100, Kajaani

KIINTEISTÖHUOLTO

Huoneistossasi tai muissa tiloissa olevista vioista voit ilmoittaa suoraan kiinteistöhuoltoyritykselle.

Esimerkkejä:

  • Asunnossa on kylmä tai kuuma
  • Ilmastointi ei toimi
  • Jätehuolto ei pelaa
  • Lumityöt ja liukkaus
  • Nurmikonleikkuu
  • Ikkunat tai ovet ei pelaa oikein
  • Nimimuutos alatauluun
  • Hanat tai wc ei toimi oikein
  • Sähkövika

Talosi kiinteistöhuoltoa hoitavan yrityksen yhteystiedot löytyvät porraskäytävän ilmoitustaululta. Kaikilla kiinteistöhuoltoyrityksillä on ympärivuorokautinen päivystys. Normaalin työajan ulkopuolella hoidetaan vain kiireelliset työt, esim. putkivuoto tai ovenavaus.

Oven avauksesta peritään avauksen pyytäjältä erillinen korvaus. Korvauksen suuruus selviää ilmoitustaululta. Ovi avataan vain huoneistossa kirjoilla olevalle, sekä omistajalle mikäli huoneisto ei ole vuokrattuna.

Vastuunjako taloyhtiön ja osakkaan välillä selviää vastuunjakotaulukosta.

Epäselvissä tapauksissa voit aina ottaa yhteyttä isännöitsijätoimistoon / hallitus puheenjohtajaan tai jos kiinteistöllä ei ole huoltoa.

Ota yhteyttä epäselvissä tilanteissa isännöitsijään.

KOKOUKSET JA PÄÄTÖKSENTEKO

YHTIÖKOKOUS

Yhtiökokous on taloyhtiön ylin päättävä elin. Kokous pidetään yleensä kerran tai kaksi vuodessa yhtiöjärjestyksen määräämänä ajankohtana. Tarvittaessa, esim. suuren korjaushankkeen takia, voidaan pitää ylimääräinen yhtiökokous.

Varsinaisessa yhtiökokouksessa käsitellään yhtiöjärjestyksessä määrätyt asiat.

Hallitus voi näiden lisäksi tuoda yhtiökokouksen päätettäväksi aiheellisiksi katsomiaan asioita. 

Ylimääräinen yhtiökokous voidaan pitää, kun hallitus katsoo sen aiheelliseksi tai kun osakkeenomistajat, jotka yhdessä omistavat vähintään 10% yhtiön osakkeista, sitä kirjallisesti tietyn asian käsittelemiseksi hallitukselta pyytävät.

HALLITUS

Hallituksen jäsenet valitsee yhtiökokous. Yhtiöjärjestys määrää jäsenten ja mahdollisten varajäsenten lukumäärän. Hallituksen toimikausi on yleensä kalenterivuosi tai yhtiökokouksesta seuraavaan yhtiökokoukseen.

Hallituksen tehtävänä on hoitaa taloyhtiön juoksevaa hallintoa. Hallituksella on yleensä apunaan sen valitsema isännöitsijä.

Hallitus valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja kokoontuu hänen kutsustaan niin usein kuin yhtiön asiat sitä vaativat.

KORJAUS- JA KUNNOSSAPITOVASTUU

Asukkaan tai vuokralaisen on lain mukaan hoidettava huoneistoa huolellisesti. Tämä tarkoittaa mm. huoneistokohtaisen ilmanvaihdon, lämmityksen ja muiden järjestelmien, koneiden ja laitteiden oikeaa käyttämistä.

Taloyhtiössä korjaus- ja kunnossapitovastuun jakautuminen yhtiön ja osakkaan välillä määräytyy asunto-osakeyhtiölain mukaan. Pääsääntöisesti asukkaan on pidettävä kunnossa hallitsemansa huoneiston sisäosat. Yhtiö on kuitenkin velvollinen korjaamaan rakenteista johtuvat sisäpuoliset viat sekä pitämään kunnossa huoneistoihin samantasoisina asennetut lämpö-, sähkö-, vesi- ja viemärijohdot, ilmanvaihtokanavat ja vesihanat. Lisäksi yhtiöjärjestyksessä voi olla erityismääräyksiä kunnossapitovastuusta.

Osakkeenomistajan on ilmoitettava yhtiölle viivytyksettä sellaisesta huoneiston viasta tai puutteellisuudesta, jonka korjaaminen kuuluu yhtiölle.

Osakas vastaa kaikista tekemistään muutostöistä ja asennuttamistaan lisävarusteista (kuten parvekelaseista).

Huomaathan, että asukkaalla ei ole oikeutta tilata korjausta yhtiön laskuun, vaikka vian korjaus kuuluisikin yhtiön maksettavaksi.

LAINAOSUUSKSIEN POISMAKSAMINEN

Huoneistokohtaisten lainaosuuksien maksaminen on tavallisesti mahdollista kahdesti vuodessa, taloyhtiön käyttämän pankin määrittelemien aikataulujen puitteissa. Taloyhtiön isännöitsijä laatii osakkeenomistajalle lainaosuuslaskelman, josta peritään hinnaston mukainen veloitus sekä pankin mahdollisesti veloittamat kulut.

Toimitusaika 3 arkipäivää.

MUUTTO

Virallisen muuttoilmoituksen lisäksi taloon muuttavan tai pois muuttavan henkilön on aina tehtävä viivytyksettä muuttoilmoitus taloyhtiölle. Tämä on tärkeää, koska taloyhtiö ei saa tietoja viranomaisilta. Täten postissa tehdystä osoitteenmuutoksesta ei tule tietoa taloyhtiölle.

Muuttoilmoitus taloyhtiölle mahdollistaa mm. nimen vaihtamisen oveen ja nimitauluun, ovenavauspalvelun ja sähkö- / vesilaskutuksen oikeellisuuden. Muuttoilmoituksen tekovelvollisuus on aina asukkaalla, ei esim. huoneiston omistajalla.

Myös syntymästä tai kuolemasta tulee ilmoittaa.

MUUTTOILMOITUS

MUUTTOPALVELU

UUDEN ASUKKAAN MUISTILISTA
– muuttoilmoitus viranomaisille ja samalla postiosoiteen muutosilmoitus
– muuttoilmoitus taloyhtiölle isännöintitoimistoon tai mikäli talossa on huoltoyhtiö, niinin huoltoyhtiöön
– mikäli hakuluat autopaikan tai saunavuoron, ilmoita asiasta sähköpostilla: 
Ota yhteyttä 
– sähkösopimuksen teko
– lehtitilauksen osoitemuutos
– osoitteenmuutoskortit ystäville
– kotivakuutuksen siirto
– tarkista palovaroittimen kunto

 

OMA LASKU JA VASTIMAKSULOMAKE

Helpoin ja nopein tapa saada vastaus on yhteydenottolomakkeen kautta.

– Yhtiökokouksessa vuosittain vahvistetaan vastikkeet
– Vastike lomakkeet lähetetään yhden kerran vuodessa
– Viitenumero on sama joka kuukausi koko vuoden ajan.

Vastikkeen seuranta tehdään kuukausittain, maksuhuomautus on maksullinen. Vastikkeenseuranta perustuu edeltä käsin tehtyihin tavoitteisiin.

Saat vastauksen omasta:

  • viitenumerosta
  • vastikerästeistä
  • maksuhuomautuksesta
  • vastikkeen määrästä
  • uusi vastikemaksulomake
  • maksu järjestelystä

OMISTAJANVAIHDOS

Taloyhtiön osakkeenomistajat merkitään osakerekisteriin. Omistajan muuttuessa huoneiston uudella osakkeenomistajalla on velvollisuus toimittaa isännöitsijälle tarvittavat asiapaperit merkinnän tekemiseksi.

Tarvittavat asiakirjat (kopiot riittävät):

  • Kauppakirja tai muu siirtokirja (esim. ositussopimus, perukirja, lahjakirja tms.) uuden omistajan henkilö- ja yhteystietoineen
  • Kuitti kauppahinnan maksusta, jos sitä ei ole kuitattu kauppakirjassa
  • Todistus varainsiirtoveron maksusta tai vapautuksesta. Todistuksessa täytyy olla verotoimiston leima tai kiinteistövälittäjän todistus veron maksusta. Sähköisesti tehdystä ilmoituksesta tarvitaan tulostettu vastaanottokuittaus varainsiirtoveroilmoituksen lähettämisestä Verohallintoon.
  • Osakekirjan etusivu ja siirtomerkintäsivu
  • Mahdolliset valtakirjat

Jos kaupassa ei ole kiinteistövälittäjää, on varainsiirtoverossa maksuaikaa kaksi kuukautta kaupantekohetkestä. Tällöin tositteen veron maksusta voi toimittaa myöhemmin. Perukirjan liitteeksi tarvitaan myös koko sukuselvitys tai vaihtoehtoisesti maistraatin vahvistus.

Asiakirjat voi toimittaa kopioina postitse tai tuoda ne toimistoomme. Sähköpostin liitteenä emme ota vastaan.

Osakerekisterimerkinnän jälkeen toimitamme uudelle omistajalle uudet vastikkeenmaksulomakkeet.

Yleensä kiinteistövälittäjä hoitaa tarvittavat paperit isännöitsijälle, mutta tämä on syytä varmistaa erikseen.

PALOVAROITIN

Pelastuslain mukaan palovaroitin on pakollinen jokaisessa asunnossa. 

Minimi palovaroitin määrä on 1kpl alkavaa 60m2 kohti. Häkävaroitinta suositellaan, jos on tulipesä.

Palovaroittimen hankkiminen, asentaminen ja toimintakunnosta huolehtiminen kuuluu asukkaalle. Asianmukaisesti asennettu palovaroitin on asennettu kattoon, vähintään 50 cm:n etäisyydelle seinistä.

Palovaroitin on syytä tarkistaa säännöllisin väliajoin testipainikkeesta 3kk välein.

Pyydä tarjous palovaroittimen asennuksesta yhteydenottolomakkeen kautta.

REMONTTI JA MUUTOSTYÖ

Osakkeenomistajalla on oikeus tehdä muutoksia tiloissa, joihin hänen osakkeensa tuottavat hallintaoikeuden. Asunto-osakeyhtiölain  mukaan osakkeenomistajan on ilmoitettava kirjallisesti etukäteen taloyhtiön isännöitsijälle tai hallitukselle muutostyöstä (2-4 viikkoa ennen).

Oletko suunnittelemassa remonttia? Täytä muutos- ja remonttilupahakemus, niin käymme sen läpi ja annamme hyväksynnän remontille (älä aloita remonttia ennen hyväksyntää). Mikäli remontti on vaativuudeltaan tai laajuudeltaan valvonnanalainen, niin olemme siitä erikseen lomakkeen jätön jälkeen yhteydessä.

Muutosilmoitusvelvollisuus koskee kaikkia muita muutostöitä paitsi pientä pintaremonttia, kuten tapetointia ja maalausta.  Yhtiöllä on valvontaoikeus, että muutostyöt tulevat tehtyä asianmukaisesti.

Taloyhtiön valvonta ei siirrä osakkaan vastuuta muutostyöstä, eikä kunnosapitovastuuta osakkaalta taloyhtiölle.

KIRJALLINEN MUUTOSTYÖILMOITUS

Ilmoitus täytyy tehdä kirjallisena etukäteen (2-4 viikkoa ennen), työtä ei saa aloittaa ennen kuin taloyhtiö on antanut siihen luvan. Mikäli työ aloitetaan ilman lupaa, on taloyhtiöllä oikeus vaatia töiden keskeyttämistä.

ILMOITUKSEN SISÄLTÖ

Muutosilmoituslomakkeeseen tulee ilmoittaa riittävät suunnitelmat tehtävästä remontista tai asennuksesta, sekä ilmoittaa kuka remontin tekee (nimi, y-tunnus, yhteystiedot) joiden mukaan voidaan arvioida, tehdäänkö työ hyvän rakennustavan mukaisesti ja voiko työstä aiheutua haittaa muille osakkeenomistajille. Yhtiö voi vaatia remontista myös toteuttamis-, materiaali-. ja valvontaselvityksen. Arvioitu muutostyön aikataulu tulee myös ilmoittaa.

KUSTANNUKSET

Kulut joita muodostuu asian käsittelemisestä esim. isännöitsijälle tai hallituksen jäsenille, sekä mahdolliset kokouspalkkiot ja muutostöistä aiheutuvat tarkastukset ja muut kulut kuuluvat työn teettäjälle.

Kylpyhuonesaneerauksiin nimetään aina valvoja, kustannukset tästä tulevat työn teettäjän maksettavaksi, koska yhtiölle tai muille osakkaille ei saa aiheutua ylimääräisiä kustannuksia toisen osakkaan teettämästä muutos- tai kunnossapitotyöstä.

Kylpyhuoneremontissa taloyhtiö pääsääntöisesti kustantaa vedeneristyksen osuuden. Tämä edellyttää kuitenkin, että aikaisempi vedeneriste on huonokuntoinen ja uusimisen tarpeessa. Asiasta tulee sopia isännöitsijän kanssa ennen remontin aloittamista. Taloyhtiön edustaja (useimmiten isännöitsijä) tarkastaa ennen pinnoitteiden asentamista, että vedeneristys on tehty oikein ja huolellisesti, silti tämä tarkastus ei poista vastuuta työstä työn teettäjältä.

Osakasremonteissa ennen 1994 valmistuneissa rakennuksissa tulee selvittää purettavan rakenteen asbestit (laki 1.1.2016). Osakas vastaa tästä aiheutuvista kustannuksista.

Asbestikartoitusta ei kuitenkaan tarvitse teettää, jos huoneistossa tehdään vähäisiä töitä, kuten reikien poraamista seiniin tai kattoon.

Remontissa syntyvien jätteiden asianmukaisesta hävittämisestä on itse huolehdittava, niitä ei saa laittaa kiinteistön jätesäiliöihin.

Melua aiheuttavasta remontista on hyvän tavan mukaista ilmoittaa naapureille ilmoitustaululla. Huomioithan myös talosi järjestyssääntömääräykset hiljaisuusajoista.

MISTÄ TULEE ILMOITTAA
  • Kylpyhuone- tai keittiöremontista, samoin kun vaihdetaan esim. hanoja tai wc-istuimen
  • Remontti, jolla voi olla vaikutusta lämmitysjärjestelmään, vedenjakeluun, sähköihin, viemäröintiin, ilmastointiin tai akustiikkaan (esim. seinien siirtäminen, poistaminen)
  • Lattiaremontti, jos sillä on vaikutusta esim. äänieristykseen (muovimatto vaihdetaan parkettiin)

Kysy isännöintitoimistosta, jos olet epävarma täytyykö remontista ilmoittaa.

MISTÄ EI TARVITSE ILMOITTAA
  • Pienet pintaremontit, kuten seinien maalaus ja tapetointi

SAUNA JA PESUTUPA

SAUNA

Yhteissaunaa voivat käyttää talon asukkaat. Lämmitys tapahtuu hallituksen päättäminä aikoina, tavallisimmin perjantaisin ja lauantaisin.

Voit varata saunavuoron joko kertavuorona tai viikoittain toistuvana vakiovuorona. Varauslista on yleensä saunan ovessa. Laskutus tapahtuu yleisemmin kolmen kuukauden jaksoissa.

Muistathan, että lemmikkieläimiä ei saa viedä saunatiloihin.

PESUTUPA

Pesutupa on käytössäsi varaamasi ajan. Käyttövaraus on yleensä tehtävä etukäteen pesutuvassa tai sen ovessa olevalla listalla.

Pesutupaan pääsee yleensä asunnon avaimella.

Laskutuskäytäntöjä on erilaisia. Yleensä laskutus tapahtuu kolmen kuukauden välein. 

Pesukoneissa ei saa pestä mattoja. Koneiden rakenne ei kestä tätä.

Ongelmatilanteissa auttaa taloyhtiön huoltomies, jonka yhteystiedot löytyvät porraskäytävän ilmoitustaululta.

SÄHKÖ- JA VESILASKUTUS

SÄHKÖLASKUTUS

Sähkön laskutuksessa on käytössä erilaisia tapoja:

  1. Yleisin tapa varsinkin uudemmissa taloissa on, että huoneiston haltija tekee sähkösopimuksen suoraan sähköyhtiön kanssa.  Muistathan ilmoittaa muutostasi siis sähköyhtiölle.
  2. Toinen tapa on, että asunnossa on sähkömittari ja taloyhtiö laskuttaa asukasta mittarikulutuksen mukaan suoraan 6 kuukauden välein.
  3. Kolmas tapa on, että sähkökulutus voidaan periä myös arvioidun kulutuksen mukaista vastaavana sähköennakkona kuukausittain ja tehdään mittarilukemiin perustuva tasauslasku yleensä vuodenvaihteessa tai osakkeenomistajan vaihtuessa. Laskutushinta on taloyhtiön solmiman sähkösopimuksen mukainen. Sähköennakko peritään ja tasauslasku tehdään aina osakkeenomistajalle, joka voi periä ne edelleen vuokralaiseltaan. Tasauslasku voidaan pyydettäessä tehdä myös vuokralaisen vaihtuessa.
  4. Neljäs tapa on, että huoneistokohtaisia sähkömittareita ei ole, vaan sähkö on sisällytetty hoitovastikkeeseen.
VESILASKUTUS

Yleisintä on, että vedestä peritään kiinteää vesimaksua, jonka määräytymisperusteet ovat taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä. Perusteena on usein asunnon asukkaiden lukumäärä. Maksu vahvistetaan tavallisesti yhtiökokouksessa vuodeksi kerrallaan.

Monissa yhtiöissä on huoneistokohtaiset vesimittarit, jolloin laskutus tapahtuu niiden mukaan. Tällöin laskutuskäytäntö voi olla 6 kuukauden välein tapahtuva kulutuksen mukainen laskutus tai peritään kuukausiennakkoa ja tehdään tasauslasku vuodenvaihteessa tai osakkeenomistajan vaihtuessa.

Laskutushinta on paikallisen vesilaitoksen perimien taksojen mukainen ja lämpimän veden hintaan lisätään veden lämmityskulut.

VAKUUTUKSET

Taloyhtiön velvollisuus on vakuuttaa sen omistama rakennus ja siihen kuuluvat, yhtiön omistamat koneet ja laitteet.

Taloyhtiön vakuutus ei missään tilanteessa korvaa mitään asukkaan irtaimistolle sattuvia vahinkoja. Näin myös silloin, vaikka asukkaalla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia vaikuttaa vahingon syntymiseen. Asukkaan irtaimisto voi vahingoittua tai kadota esim. tulipalon, vesivuodon tai varkauden takia. Pahimmassa tapauksessa asunnon koko irtaimisto voi tuhoutua. Tämän vuoksi irtaimiston vahingot korvaavan kotivakuutuksen ottaminen on erittäin tärkeää.

Asunto voi olla tilapäisesti asumiskelvoton esim. vuoto- tai palovahingon seurauksena. Asukkaan on tällöin itse järjestettävä tilapäinen asunto korjaustöiden ajaksi. Taloyhtiön vakuutus ei korvaa näitä asukkaalle syntyneitä tilapäisasumisen kustannuksia. Kotivakuutus sen sijaan korvaa asumisen keskeytymisestä johtuneet vahingot ja usein vakuutusyhtiö lisäksi auttaa tilapäisen asumisen järjestämisessä.

Yleensä kotivakuutukseen sisältyy myös vastuuvakuutus. Se korvaa vakuutuksenottajan ulkopuoliselle aiheuttamia esine- ja henkilövahinkoja. Esimerkki tällaisesta vahinkotilanteesta on asukkaan tekemän remontin seurauksena syntyvä putkivuoto, josta voi syntyä varsin huomattavat kustannukset.

Pyydä tarjous vakuutuksesta yhteydenottolomakkeen kautta.

OTA YHTEYTTÄ

Ja kysy lisää